پنج شنبه , ۲۸ شهریور ۱۳۹۸
خانه --> آموزش --> تجلیل از برترینهای مرکز مذاهب مشهد توسط آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی

تجلیل از برترینهای مرکز مذاهب مشهد توسط آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی

آیت‌الله فاضل‌لنکرانی در آئین تجلیل از اساتید برتر و ممتازین آموزشی و پژوهشی مرکز مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد، در جمعی از دانش پژوهان مرکز مذاهب اسلامی مشهد و خانواده هایشان حضور یافته و در ضمن بیاناتی به برخی نکات اشاره کردند از جمله اینکه قرآن محکم ترین منبع مقابله با فرق انحرافی است. جای منابر اعتقادی در جامعه خالی است و گروه های مناظره در حوزه تشکیل شود.

در پایان مراسم با حضور حضرات آیات اشرفی شاهرودی، مرتضی مرتضوی و محمد جواد فاضل لنکرانی و همچنین حجت الاسلام و المسلمین افضل آبادی مدیر مرکز مذاهب مشهد، از اساتید برتر و طلاب ممتاز تقدیر به عمل آمد.

مشروح سخنان آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، ایشان به آیه۵۷ سوره مبارکه یونس اشاره و اظهار کرد: قرآن و عترت مثل اعلی خیر در این عالم است و خیری بالاتر از آن نداریم؛ قرائت قرآن، تدبر و علم به تأویل باید از راه راسخون در علم اکتساب کنیم یعنی به کلام اهل بیت(ع) که به مثابه قرآن برای ما حجیت دارد، عمل کنیم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: بر حسب این آیه هرکسی اشتغال به قرآن و تأویل به قرآن و عترت دارد از آنچه که همه بشر اگر جمع کنند نه آنچه یک تاجر یا ثروتمند جمع کرده، بالاتر و والاتر است، خانواده‌های طلاب و فضلا به این موضوع یسیار توجه کنند گاهی برخی از خانواده‌ها به درستی متوجه راه آنها خود نیستند که این خود به نوعی آسیب است.

ایشان تأکید کرد: حوزه علمیه باید حقیقت طلبگی را در درجه اول برای طلاب و در وهله بعد خانواده های آنها تبیین کند، چرا که بعضی پس از سال‌‌ها زندگی مشترک صرفا می‌دانند که همسرشان مشغول درس و بحث هستند اما به ارزش آن واقف نیستند.

وی با بیان اینکه این مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد در کنار مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گام بزرگی در احیای قرآن و عترت است، خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های احیای قرآن کریم شناخت مذاهب شرک‌آلود زمان است، البته فقط با معیار عقل نمی‌توان به انحراف این فرقه‌ها پی‌برد باید با معیار قرآن و عترت انحرافات زمان را استکشاف کنیم، چرا که بسیاری از این فرقه‌ها مدعی عقل هستند که در مسائل عقلی تبحر دارند، بنابراین باید معیار ما قرآن باشد و طلبه حوزه هر بیشتر با قرآن و عترت و کلمات ائمه معصوم(ع) آشناتر باشد در مقابله با فِرق انحرافی مسلط‌ تر است.

آیت‌الله فاضل‌لنکرانی افزود: فرقه های انحرافی با گذشت زمان رو به گسترش است و بر ما واجب و ضروری است که بیشتر با قرآن ارتباط پیدا کنیم، چرا که با بروز فرقه‌های انحرافی و شبهاتی که در هر زمانی به وجود می‌آید، قرآن و عترت بیشتر خودش را نشان می‌دهد

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به اینکه سلفیت امروز در حال تطور است و دنبال مقابله با تشیع است، اگر یک راه جواب نداد راه دیگری را انتخاب می‌کنند، ادامه داد: کتاب‌هایی که ۲۰ سال قبل خط بطلانی بر آئین سلفیت و وهاوبیت کشیده‌اند، آن‌ها امروز دیگر به آن موضوعات معتقد نیستند و نسخه‌ها و افکار جدیدی را حتی راجع به عقل‌گرایی مطرح ساخته‌اند، در حالی که یکی از ممیزهای سلفیت این بود که عقل را کاملا کنار بگذارند و جمود بر ظواهر دینی داشته باشند، اما سلفیت جدید به مسأله عقل شاید بیش از آنکه معتزله و امامیه به آن بها می دهند، معتقد شده‌اند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) خاطرنشان کرد: در مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی مشهد سعی شده افرادی متخصص در شناخت فرقه‌ها و مذاهب در زمان خویش تربیت کنیم الحمدلله طلاب خوبی تاکنون در این زمینه تربیت شده‌اند که درباره تاریخ شیعه، مباحث مختلف درباره عقاید، تاریخ و رجال اهل سنت بحث‌های عمیقی می‌کنند.

جای منابر اعتقادی در جامعه خالی است

وی بر تربیت مبلغان اعتقادی تأکید و مطرح کرد: در میان منبر‌های سیاسی، تاریخی، اخلاقی جای منبر اعتقادی خالی است، منبری که سبب استحکام عقاید مردم شود؛ افرادی متخصص که وقتی بر منبر رفتند یکی از ابعاد اعتقادی مردم را تحکیم کنند و پایین آیند، نداریم یا تعدادشان خیلی کم است.

آیت‌الله فاضل‌لنکرانی بر ضرورت یادگیری فن مناظره که یک فن قوی رسانه ای امروز است، تأکید و بیان کرد: طلبه‌ها و فضلای ما باید در این زمینه کار کنند، به طوری‌که در آینده ای‌ نزدیک بگوییم به طور مثال صد نفر در حوزه علمیه قدرت مناظره دارند، در زمینه‌های مختلفی چون مقاله‌نویسی مسلط هستند و گروه‌های گوناگونی از دل آنها بیرون آید.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: باید گروه‌های مناظره ایجاد کنیم گروه‌هایی که قدرت مناظره با سایر اربابان ملل و فِرق را داشته باشند، البته تا اندازه‌ای این موضوع شکل گرفته است، مناظره یکی از شئون تبلیغ و رسانه‌ای در دنیای امروز است چنانکه می‌بینید در برنامه‌های صدا و سیما هنرمندانی که قدرت بر طنز دارند چطور ریشه‌های محکم دینی ما را نشانه گرفته‌اند.

حتما ببینید

رویکرد‌ ابن‌تیمیه دربارۀ اهل‌بیت(علیهم السلام)

فضایل و مناقب اهل‌بیت(علیهم السلام) یکی از مسائلی است که در میان تمام مسلمانان، به‌ویژه اهل‌سنت، قابل‌توجه بوده و کتاب‌های زیادی دراین‌باره نگاشته شده است. مراد از اهل‌بیت(علیهم السلام) در این مقاله، خاندان رسول خدا(صل الله علیه و آله و سلم) یعنی حضرت علی (علیه السلام)، حضرت زهرا (سلام الله علیها)، امام حسن (علیه السلام)، امام حسین (علیه السلام) و نُه فرزند معصوم ایشان (علیهم السلام) است. آیات و روایات زیادی بر فضایل اهل‌بیت (علیهم السلام) دلا‌لت دارد و اکثر علمای اهل‌سنت نیز آنها را پذیرفته‌اند؛ اما ابن‌تیمیه، از بزرگان سلفی و تکفیری، اگرچه در بعضی موارد اهل‌بیتِ پیامبر(علیهم السلام) را مدح می‌کند، اما غالباً با روش‌های مختلف، منکرِ فضایل و مناقب آنان شده و حتی بعضاً آن بزرگواران را مورد تنقیص و توهین نیز قرار داده است. این نوشتار، ابتدا دیدگاه ابن‌تیمیه دربارۀ اهل‌بیت(علیهم السلام) را بررسی، و سپس نقدهای علمای اهل‌سنت دربارۀ دیدگاه‌های ابن‌تیمیه در این زمینه را نقل می‌کند.

یک نظر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *