یکشنبه , ۳۰ تیر ۱۳۹۸
خانه --> آخرین خبرها - فارسی --> مبلغ، نه پیامبر

مبلغ، نه پیامبر

کتاب مبلغ، نه پیامبر بقلم حسن بن فرحان مالکی بترجمه سید یوسف مرتضوی به رشته تحریر درآمده است.

یکی از نقاط عطف تفکر سلفیه ظهور ابن تیمیه است.

او عقائدی در مسائل توحیدی و جانبداری از اهل حدیث و تبعیت از سلف و مخالفت با سائر فِرَق فکری و کلامی داشت.

پس از او محمد بن عبدالوهاب با تبعیت از افکار و عقائد ابن تیمیه در مسائل توحید به تکفیر و کشتار مخالفینش در عقائد توحیدی از سائر مذاهب اسلامی پرداخت و تا به امروز این مسئله به دست وهابیون و سلفیه ادامه دارد، تا جایی که یکی از علمای وهابی معتدل در مملکت عربستان سعودی به نقد و رد این عقائد و افکار منحرف پرداخته است.

مؤلف مبلغ، نه پیامبر به نقد سخنان و عقائد پیشواى وهابیون محمد بن عبدالوهاب در زمینه تکفیر مسلمین و نسبت دادن شرک و کفر به همه کسانى که وهابى نیستند و سخنان او را نپذیرفته، پرداخته است.

این کتاب حاوی مقدمه و پنج فصل می باشد.

فصول آن عبارتند از:

در فصل اول به سراغ نقد کتاب کشف الشبهات که از مشهورترین و مهمترین کتب محمد بن عبدالوهاب است مى رود، و به صورت کاملا روشنى آن را نقد مى کند.

در فصل دوم به نقد سایر کتب او در مسأله شرک و توحید مى پردازد.

در فصل سوم به سراغ این مهم مى رود که آیا او از مسأله تکفیر مسلمین عدول کرده است یا نه؟ سپس بخش عظیمى از تناقضات او را به صورت علمى آشکار مى سازد.

در فصل چهارم از موضوع مهم دیگرى بحث مى کند که آیا اتباع او چشم و گوش بسته همان مسیر تکفیر مسلمین را دنبال کردند و بر اشتباهات او صحّه نهادند یا به نقد نظرات شیخ پرداختند؟

و سرانجام در فصل پنجم به نقد نظرات دشمنان شیخ مى پردازد و تندروان را از معتدلان جدا مى سازد و خود در صف معتدلان وهابى قرار مى گیرد.

مؤلف این اثر که خود از وهابیون متعادل محسوب می شود و در مدارس و دانشگاه های مملکت عربستان تحصیل و تدریس داشته است بعد از بررسی عقائد وهابیون تابع محمد بن عبدالوهاب در مسائل توحید که منجر به تکفیر و متهخم نمودن به شرک مخالفین عقیده او گشته به این نتیجه رسیده است که این عقیده از افراط گری بیش از حدّ محمد بن عبدالوهاب نشأت گرفته و به نقد و رد این عقیده پرداخته است.

وی در کتابش خطاب به وهابیون تابع محمد بن عبدالوهاب که اثر خود را به نام او (محمد بن عبدالوهاب) اصلاح طلب بود نه پیامبر! نامیده، عمدتاً به نقد سخنان و عقائد محمد بن عبدالوهاب است و اذعان داشته که او مبلغ بوده، نه پیامبر که تبعیت مطلق از او در هر زمینه ای واجب بوده باشد.

او در کتابش قرائتی انتقادی بر مسلک محمد بن عبدالوهاب داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *