دوشنبه , ۲۹ مهر ۱۳۹۸
خانه --> اخبار مرکز --> نشست تخصصی “بررسی چالش های فکری معاصر جهان اسلام و راهکارهای برون رفت”

نشست تخصصی “بررسی چالش های فکری معاصر جهان اسلام و راهکارهای برون رفت”

حجت الاسلام و المسلمین زمانی در این نشست با بیان اینکه در حال حاضر با جمعیت مسلمانی که یک میلیارد و هشتصد و شصت میلیون در ۵۷ کشور و با تعدد مذاهب و فرق و مکاتب متعدد وجود دارد، تبعاً چالش های فراوانی را در بر دارد، گفت: رسالت و وظیفه ما طلاب و روحانیان اینست که بدانیم چالش ها و مشکلات مسلمین کجاست و چگونه ما میتوانیم سهمی در حل و درمان آن داشته باشیم.

 

وی در ادامه افزود: ما چالش های متعددی از جمله چالش های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، دینی، فلسفلی، عرفانی و … داریم؛ اما تبعاً آنچه که بیشتر بر عهده ما حوزویان است، “چالش فرهنگ دینی” است.

 

معاون امور اجتماعی و سیاسی مرکز مدیریت حوزه های علمیه در تبیین چالش فرهنگ دینی گفت: آنچه که امروز میخواهم بیان کنم یک افق نوئی است و جا دارد که شما بیشتر روی این مسئله فکر و اندیشه کنید و آن اینست که کل امت اسلامی را اعم از شیعیان و اهل سنت، چه داخل و چه خارج از کشور را میخواهیم بررسی کنیم. و به همه ی اینها که نگاه میکنیم، سه نوع قرائت از اسلام در بین تمام فرق و مذاهب و مکاتب وجود دارد که کاملا متفاوت و متضاد است.

وی سه جریان جهان اسلام را اینگونه معرفی کرد: ۱٫ اسلام متحجر. ۲٫ اسلام سکولار. ۳٫ اسلام اصیل.

و در ادامه ۱۰ شاخصه را برای شناخت اسلام متحجر بیان کرد:

۱٫ سطحی نگری و نگاه ظاهربینی به معارف اسلامی. همانند وهابی ها(سعودی ها) که بسیار به حفظ و چاپ قرآن اهمیت می دهند؛ اما متاسفانه ما نسبت به حفظ قرآن بسیار کوتاهی می کنیم. دانشگاه الازهر مصر ۱۴ برابر دانشگاه تهران طلبه دارد و همه ی آنها حافظ کل قرآن هستند.

ایشان به طلاب حاضر در جلسه و مدیریت مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین افضل آبادی توصیه کردند که حتما حفظ را به طور جدی در برنامه های مرکز داشته باشند. اما همین وهابی ها (عربستان سعودی) که بسیار به قرآن اهمیت می دهند و قرآن را حفظ می کنند و آیات جهاد را هم حفظ دارند، میگویند که جهاد با اسرائیل و آمریکا، هرگز.

۲٫ ولایت مدار نبودن. ما آیت الله داریم که ۴۰ ساله یک دعا برای رهبری نکرده است.

۳٫ تعطیل عقل در اختراع آداب خرافی و غیرعقلانی

۴٫ مطلق نگری و شیفتگی احساسی نسبت به شخصیت های غیرمعصوم. در شیعه کمتر دچار این شدیم که نسبت به غیرمعصوم مطلق نگری داشته باشیم؛ چرا که شیعه قائل به انفتاح باب علم هست؛ اما این مسئله سلفی گری و مطلق نگری در میان اهل سنت بسیار رواج پیدا کرده است.

۵٫ ضعف علم دینی و جزیی نگری و تقطیع معارف دینی و عدم درک واقعی واژه های قرآن و حدیث. در وهابیت خیلی شاهد این ضعف هستیم.

بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر بخاطر عدم علم دینی در سوریه و عراق کشته شدند. تا حال در طول تاریخ اسلام، این میزان از کشته را سابقه نداشتیم.

۶٫ احتیاط گری های شدید و افراطی. وهابی ها خیلی میخواهند در تنزیه خدا احتیاط کنند؛ مثلا چون علم غیب مخصوص خداست، پس هیچ کس دیگر ندارد.

ایشان در بیان توضیح این قسم از شاخصه های تحجر فرمودند: در یکی از سلسله جلساتی که در طول سه سال با بن باز داشتیم، او میگفت که چون شما قائل به توسل هستید، مشرک هستید. و در جواب او گفتم که این شرک نیست، به دلیل ایه ” و ابری الاکمه و الابرص باذن الله و احیی الموتی باذن الله”

۷٫ خشونت گرایی. موارد زیادی که از اعمال داعش و گروه های تکفیری دیده اید.

۸٫ مسئله تنفر و سوءظن نسبت به پیروان دیگر مذاهب و ادیان. وهابی ها همه ی انسانهای غیر از خود را مشرک و کافر می دانند. ۴۰ عالم سنی را در عراق سر بریدند.

۹٫ عدم درک فقه اولویات. مثل داعش که به جنگ با مسلمانها افتاده اند و وقتی که به آنها گفتیم برید اسرائیلی ها را بکشید ما هم کنار شما هستیم، گفتند نه اول باید عدو قریب را بکشیم و بعد به سراغ عدو بعید بریم.

۱۰٫ تجسم گرایی نسبت به خدا و صفات خبریه

ایشان در ابتدای بخش دوم بیانات خود طلاب را به شناخت صحیح از جامعه اهل سنت در جهت تبلیغ دین، سفارش کردند و با اشاره به اینکه در عصر حاضر اکثر اهل سنت محبت اجمالی نسبت به اهل بیت علیهم السلام دارند و کمتر از یک درصد ناصبی هستند، چند کتاب را در این زمینه معرفی کردند:

  1. کتاب “نورالابصار فی فضائل نبی المختار و اهل بیته الاطهار” نوشته ی شیخ محمد مومن شبلنجی شافعی مصری. «جناب شبلنجی در مقدمه کتاب راز تالیف این کتاب را اینگونه نوشته است که بخاطر مرضی که عارضم شد، داشتم کور میشدم و دیدم هیچ راهی ندارم جزء توسل به اهل بیت علیهم السلام. بنابراین آمدم قاهره و به سیده نفیسه (نوه امام مجتبی علیه السلام و عروس امام صادق علیه السلام) متوسل شدم و نذر کردم که اگر شفای من را بدهی، دست به قلم می برم و مناقب اهل بیت علیهم السلام را می نویسم. پس مدت کوتاهی گذشت و من شفای خودم را نوشتم و بعد این کتاب را نوشتم»
  2. کتاب “مناقب اهل بیت از دیدگاه اهل سنت” نوشته ی ماموستا سید طاهر هاشمی
  3. کتاب “فضائل الخمسه” تالیف فیروزآبادی
  4. کتاب “الامام الرضا لاهل السنه” تالیف نجم الدین طبسی
  5. کتاب “الفصول المهمه لمعرفه الائمه” نوشته ی سباغ مالکی

 

حجت الاسلام و المسلمین زمانی در بخش دیگری، به بیان تجربیات خود از سفرهایی که به کشورهای اسلامی داشتند، پرداختند.

در بیان وی، اهل سنت به چند دسته تقسیم می شوند:

اول: اهل سنت ولایی و محب اهل بیت علیهم السلام و انقلاب اسلامی

دوم: اهل سنت همراه با انقلاب

سوم: اهل سنت بی طرف

چهارم: اهل سنت منتقد

پنجم: اهل سنت متعصب و کور. این گروه برای ما خطرناک هستند. این گروه چند شاخصه دارد: ۱٫ تلاش برای ازدیاد اهل سنت در ایران. ۲٫ تحمل نقد علیه اهل سنت را ندارد. ۳٫ پرهیز می کند از نقل مناقب اهل بیت علیهم السلام. ۴٫ مبالغه در فضایل پیشوایان مذهبی خود دارند. ۵٫ رصد نقدها و تندی های برخی از شیعیان و عکس العمل نشان دادن نسبت به آن. ۶٫ مبارزه ی شدید با گسترش مذهب شیعه. ۷٫ مطالبات زیادخواهانه سیاسی و اجتماعی و اقتصادی.

ششم: اهل سنت وهابی، معارضین و نواصب. این گروه از گروه قبلی به شدت خطرناکتر هستند. ولی مشکلات اساسی ما با گروه پنجم است؛ چرا که گروه ششم بسیار اندک هستند.

آنچه که مطالعه کردید، خلاصه ای بود از بحث حجت الاسلام و المسلمین زمانی که در نشست تخصصی “مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی” برای طلاب این مرکز در مدت زمان تقریبی ۲ساعت و ۳۰ دقیقه بیان داشتند.

حتما ببینید

نشست علمی با موضوع “عاشورا از دیدگاه اهل سنت”

به گزارش روابط عمومی “مرکز تخصصی مطالعات تطبیقی مذاهب اسلامی” همزمان با نزدیک شدن به …

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *